Thursday, April 16, 2009

BUKU MERAH UNTUK MY LITTLE TWO

1


16 APRIL (Selasa), Putrajaya - Harini mama dan abah ke Pusat Kesihatan Putrajaya di Presint 8, Putrajaya. Sebelum ni memang dah check up di Poliklinik An-Annur, Bandar Mahkota Cheras termasuklah check - up penuh untuk zara ketika dalam kandungan sampailah 8 bulan sebelum beralih ke PPUM dan lahir di sana. Kali ini jika diizinkan Allah, mama nak bersalin di Hospital Serdang. Ramai kawan-kawan kata fasiliti dan environment sana sangat kondusif.. yang penting pink!! Mama dah call Hospital Serdang tapi katanya mereka hanya menerima kes yang bermasalah untuk check-up.. kalau tak ada masalah datang untuk bersalin sahaja.

Jadi, mama dan abah pun buat pendaftaran buku merah di Pusat Kesihatan Putrajaya tu. Pening juga sebab pertama kali datang untuk rawatan ibu mengandung.. Kena buat ujian air kencing, ambil darah dan pemeriksaan gigi sebelum ke triage dan kemudiaan jumpa doktor untuk scan. Tapi paling menarik masa nak scan nampak anak mama dalam perut melompat. Ishhh.. aktifnya.. Seronok mama tengok. Masa scan zara, malu2.. Doktor kata baby dah masuk 12 minggu dan due date baru EDD 2 November 2009, awal 5 hari dari tarikh sebelum ni. Macam zara dulu, date mula-mula 14 Februari, lepastu 27 danlahir 12 Februari.. Apapun, mama harap baby dalam perut sihat. Jumpa lagi next check up 14 Mei 09..

Monday, April 13, 2009

MISI PASEMBOR DITERUSKAN

1

2 Bulan pertama merupakan tempoh yang agak berbeza berbanding pertama kali mengandung. Ada orang kata, lain anak lain pulak ragamnya dan itulah keistimewaan yang akan dirasai.. Itulah tempoh yang mama sangat lapar tapi tak lalu nak makan. Kalau waktu zara, pantang nampak makanan.. Kali ni, walau sangat lapar, sesuap nasi je mampu ditelan dan berlapar ketika tidur. Rasanya tak mau diterima dek tekak.. Rasa loya yang teramat sangat. Tapi muntahnya tak seberapa..

Masuk bulan yang ketiga baru selera makan tu ada walau tak banyak. Alhamdulillah. Cerita pasal pasembor pulak, ramailah kawan2 di facebook yang berikan idea kat mana pot pasembor yang best.. Cubalah ke Bangsar tapi bukan pasembor, rojak rupanya. Siap pakej ngan cendol lagik. Jual di van, area Petronas Jalan Maarof. Tapi walaupun bukan pasembor, hilanglah sikit walau tak banyak sebab kuah kacang dia sedap sesangat. Siap ada sotong tu.. MMmmm.. takpe, mama akan cari juga pasembor kat Penang bulan 5 nanti..

Thursday, April 9, 2009

ALAHAI PASEMBOR

0

Masa mengandungkan zara, mama teringin sangat nak makan pisang tanduk goreng. Mula2 ada la nampak makcik jual pisang goreng tepi jalan di Mahkota Cheras dulu. Alih2 bila nak beli, sampai sudah makcik tu tak meniaga lagi. Akhirnya dapat juga beli jauhnya nun di pantai Bagan Lalang, Sepang ketika berkursus induksi selama dua minggu. Dua minggu tu jugalah dok makan pisang tanduk goreng setiap hari..

Yang kedua ni pula, lain ragamnya. Rasa malas, cepat letih dan mual yang teramat sangat. Apa pulak mengidamnya? Mula2 nak makan spageti yang abah masak. Abah memang hebat buat spageti. Abah jugalh yang ajar mama buat spageti.. Lepas tu nak makan cempedak. Jenuhlah mencari cempedak yang bukan musimnya sekarang. Syukur, dapat juga dua minggu lepastu di Pasar Tani Putrajaya. Abah beli sebiji harganya mak ai dekat RM30! Tiga hari berturut-turutlah mama dok emnggoreng cempedak. Siap tapau bawak ke pejabat.

Baru-baru ni mama mengidam sangat nak makan pasembor. Teringat dengan pasembor sedap di bazar ramadhan kat Bangsar. Mana pegi mamak tu ye. Ramai kenalan dah suggest kat mana pot mana pasembor yang best cuma abah je yang belum sempat bawa mama dek kerana sibuk dengan tugas baru-baru ni.. Mama nak pasembor.. huhu..

1st CHECK UP

0





Thursday, April 2, 2009

MY LITTLE TWO NEWS

0



4 Mac lepas, mama cuba-cuba buat pregnancy test sendiri di rumah.. Waktu tu abah tak ada kerana bersiaran secara langsung dari Putrajaya. Keputusan yang mengejutkan.. Double line bermaksud mama dah pregnant!

Kalau ikutkan mama nak tunggu sampai malam untuk buat kejutan pada Abah tapi tak sabar mama nak beritahu. Abah memang terkejut dan terkedu tapi dengar suara Abah memang gembira. Mama terus beritahu Mak Tok sekali. Tapi keesokan hari, 5 Mac mama dan abah buat check up di Klinik Annur, Bandar Mahkota Cheras, sama dengan klinik check up untuk zara untuk buat double check.. Alhamdulillah sah, tapi mama kena datang balik untuk check up tiga minggu akan datang sebab scan masih tak dapat status berapa usia kandungan.. Alhamdulillah.. Zara akan dapat adik..